2007-08-05 - 06 On the way to Orkney

På söndagen den 5/8 så lämnar vi Stornoway i en frisk men avtagande sydvästvind. Vi kastar loss vid middagstid för att segla ca. 100 distansminutertill Stromness på sydsidan av Orkney mainland. Denna segling har planerats i detalj. Efter 2 dagars intensivt blåsande så skall det enligt prognoserna bli ett hål i vädersystemet. D.v.s. vinden skall tillfälligt avta under måndagen och natten till tisdag, sen skall den vrida över på NO och f.o.m. tisdag morgon vid 6 så är det kuling som gäller igen enligt den utmärkta sajten http://www.theyr.net/ Där man kan studera prognoser 7 dagar frammåt timma för timma. Vi har utvecklat ett stort förtroende för Theyrs tjänster och satsar på att det stämmer även denna gång. Kruxet är att vi har ett tidvatten att passa i Hoy sund in till Scapa Flow och Stromness och vi räknar inte med att kunna ta det tidigare än kl. 10.15 på tisdag morgon då det vänder och går östvart. Strömmen sätter med upp till 8 knop här så det är absolut ingen ide att försöka gå in när det sätter emot. M.a.o. så kommer vi att ha ca. 4 timmar med en NO kuling i näsan innan vi kan gå in i Hoy Sund. Alternativet är att ligga kvar och vänta men enlight Thyr så kommert dett att fortsätta blåsa över Hebriderna i tre dagar efter den kulingen medans den bara blåser över Orkney och sen skall det vara OK där igen. Dett gör valet lätt. Hellre fyra timmars kuling till havs än tre dagar till i Stornoway. Dessutom har vi ju en tid att passa. Jag och Mona skall börja jobba om precis en vecka. Sagt och gjort iväg bär det.
Helt enligt prognosen så börjar det mojna betydligt framemot eftermiddagen och för att hålla en bra snittfart så blir det till att använda maskin igen. Vi vill ju vara framme med tidvattnet i Hoy Sound och inte vara ute i den kommande kulingen längre än nödvändigt. Vår vänner delfinerna kommer också på besök igen i ett par omgångar. Alltid lika uppskattat.
Framemot kvällen så är det bara lite skvalp kvar och vinden lyser med sin frånvaro medans solen går ner i väster över Atlanten. Här finns inget mellan oss och Nordamerika. Natten blir lugn och jag kojar i förpiken medans Mona och Emma tar första vakten. Vid midnatt ungefär så hör SeaQwest av sig över VHFen. Senaste väderleksrapporten vidmakthåller att kulingen kommer med risk för "severe gale force 9" alltså upp mot 20 sekundmeter. Dom tycker inte det känns så kul och bestämmer sig för att falla av in mot skottska nordkusten innan blåsten kommer. Dom har ju inte heller någon tid att passa. Vi bestämmer oss däremot för att hålla oss till planen. Kulingen skall komma från NO vilket innebär lite sjölä från Orkney och vi vet att vi och båten klarar 20 s/m. Inte någon nöjessegling kanske men det rör ju sig om kanske bara 4 timmar sen skall vi vara inna i Scapa Flow. Vi vill se Orkney och har ingen tid att förlora. För att parera kulingen så går vi inte rakt mot Orkney utan håller först en betydligt nordligare kurs. Detta för att kunna falla av rakt österut när NO kulingen kommer. På så vis hoppas vi kunna sträcka in på ett slag utan att kryssa. Vi har ju inte heller någon brådska då det inte är någon ide att vara framme vid Hoy Sound före 10.00, så vi kan unna oss den omvägen, vilket sen kommer att betalar sig.

Lugnet före stormen

Men sen är det dags att förbereda sig för ett tuff segling när kulingen kommer. Emma gör detta med hårdrock i hörlurarna.

Theyr kan man ställa klockan efter enligt min mening. Helt enligt planen så strax före 6 tiden på tisdag morgon börjar det bli liv i vindinstrumenten. Efter att ha haft växlande svaga till moderata vindar från olika håll under natten så börjar det stabilisera sig från NO och sakta men säkert tillta. Sen kommer regnet och molntaket ramlar ner över oss som ett lock och sikten blir väldigt begränsad. Visserligen är Orkney inte så högt men med bara några få sjömil kvar så ser vi fortfarande inte en skymt av land. Fram emot 8 tiden så når kulingen full styrka och pendlar mellan 16 och 20 sekundmeter verklig hastighet. Vi har då bara en liten bit av rullgenuan ute och kan hålla ca. 50 grader relativ vinkel mot vinden rakt mot Hoy Sound. Plötsligt så dyker land upp som en mör skugga och vi siktar ön Hoy med med stenstoden Old Man of Hoy utanför.

Fusk eller inte men moderna navigationshjälpmedel är verkligen en välsignelse i dessa situationer. I rykande kuling och usel sikt så kan vi med hjälp av plotter och radar navigera oss in mot Hoy Sound med meter precision. Hela seglingen till Stromness blir ett skolexempel på god planering och tur med att prognosen faktiskt stämde. Vi har hela tiden hållt en planerad medelfart och mitt i slackvattnet kl. 10.00 innan tidvattnet börjar gå inåt i sundet så är vi framme och kan sen bara glida in i total sjölä. Ett tack till högre makter får man också kosta på sig.
Trots sjölä från Orkney så är vågorna så det räcker och blir över utanför kusten. Då vi har bidevind så tar vi et par tre rejäla brott över oss förifrån som kommer rullande över hela däcket i båtens längsled och att sprayhooden klarade dom är ett rent under. När vi till slut lägger till med näsan i vindögat vid pontonbryggorna i Stromness marina så känns det rätt bra att vara i hamn. En "local" som promenerar förbi på bryggan säger kort och gott" well done, I know it was pretty rough out there". Det värmer.

No comments: