2007-08-08 - 12 Leaving Orkney sailing home

Efter en dags biltur runt det mesta av Orkney Mainland så lämnar vi Stromness då tidvattnet börjar gå österut genom Scapa Flow och Pentland Firth. Idag vid 13 tiden. Räknar med att det tar ca. tre timmar genom Scapa och sen gäller det att ha några timmars medström ut genom Pentland också. Efter lite sedvanlig djupdykning i tabeller och tidvattenkartor så verkar allt OK. Vädret och vinden är sannerligen på vår sida så det blir ett fantastiskt avsked till Skottland. Vi har nu ca. fyra dygns nonstop segling till Sverige framför oss och om allt går som planerat så skall vi vara framme i Björlanda på söndag, d.v.s. sista dagen på årets semester. Inga marginaler här inte.

Hoy Sound där vi seglade in i regn, dålig sikt och runt 20 s/m vind i måndags. Lite lugnare idag.

Emma blir lite deppig när hon inser att vi faktiskt lämnar Skottland bakom oss för denna gången och sätter sig på fördäck med en tår i ögonvrån. Det har varit sex intensiva veckor med mycket upplevelser som satt sina spår hos oss alla.

Efter några timmars snirklande genom Scapa Flow så passerar vi Cantick Head på South Walls och seglar sen ut i det beryktade och ökända Pentland Firth. Nu är det dock nip flod. D.v.s. svagast tänkbara tidvattenströmmar och vi räknar inte med mer än högs fem knops ström i rätt riktning. Vinden är måttlig och dessutom västlig så förhållandena är mycket odramatiska. På gränsen till "tråkiga" tycker en skeppare som hade hoppats på lite mer aktion i ett av världens mest dramatiska sund. Skepparns hustru tyckte dock att det var helt i sin ordning.

Söderut siktas Skottska fastlandet. Det är inga stora avstånd här. Innan vi girar österut så har vi en nästan sydvästlig kurs för att kompensera för det östgående tidvattnet. Annars hade vi kanat upp på västsidan av ön Swona som vi räknar med att runda innan vi vänder näsan åt öster.

Skottlands nordöstra hörn. Duncansby Head.

Pentland Skerries med Muckle Skerry light house längst österut i Pentland Firth.

Sakta men säkert efterhand som vi tog os österut i Pentland så mojnade vinden och till slut så drev vi med ca. fyra knops fart, dock åt rätt håll. När tidvattenströmmarna avtog framemot eftermiddagen så var det bara att starta maskin. Vi gick för maskin hela natten och nästa dag så var vi inne i olje och gasfälten igen.

Till allas glädje så fick vi besök av delfiner flera gånger under vår färd över Nordsjön. Emma är som vanligt i sjunde himlen när dom kommer.

Man kan sitta hur länge som helst och njuta av dessa fantastiska djur.

Under andra dagen till sjöss så kom vinden tillbaka och vi kunde så småningom hissa gennackern som drog oss fram i god fart med en nordväst på 8-10 s/m. Tidigt på lördag morgon så purrade Mona mig för att vinden avtagit igen och det var dags att ta ner gennackern som inte gjorde någon nytta. Det visade sig då att fallet hade fastnat på något vis i masttoppen och vi fick helt enkelt inte ner den. Det gick inte att rubba åt något håll. Man var då väldigt glad att det var p.g.a. för lite vind, och inte för mycket, som gennackern skulle ner. När det ljusnat framemot sju tiden så var det bara för skepparn att sätta sig i båtsmanstolen och med hjälp av hustrun och Emma bli hissad 16 meter upp i luften på ett gungade hav. Återigen så var det skönt att det INTE blåste (och gungade) så mycket. Väl där uppe så visade det sig att trissan i blocket som fallet löpte igenom helt enkelt hade spruckit och fallet kilat fast sig i sprickan. Jag krokade loss gennackern och firade ner den med hjälp av en tamp jag hade med mig upp och fick sen ryckt loss fallet ur sin beknip. Innan jag blir nerfirad så upptäcker jag dock en oväntad men väl så otäck sak. En av de 19 kardelerna i förstaget har gått av precis vid ändstycket. Ett förtecken på att det är hög tid att byta ut delar av den stående riggen som troligen är i originalskick från 1979. Efter den här manövern så är det dags för mig att gå på min "riktiga" vakt och Mona och Emma går och lägger sig. Jag är dock helt slut och genomsvett efter kombinationen fysisk övning och en överdos av adrenalin så jag tar en välbehövlig dusch och byter till nya kläder innan det är dags och stoppa i sig lite frukost och sen slå dank i sittbrunnen igen. Resten av dagen förlöper odramatiskt men efterhand som dagen lider och vi närmar oss danska kusten så blir det allt disigare. Framemot kvällen så är det ren dimma Mona som har vakten runt midnatt väcker mig då hon behöver hjälp med radarutkik. Vi passerar Skagens rev i total tjocka. Vi hör fartyg som passerar oss på bara några hundra meters avstånd, enligt radarn, men ser inte skymten av dom. I dessa lägen så är radarn allt. Utan den så hade man varit lämnad helt till turen och ödet. Med hjälp av MARPA'n har vi ha koll på alla omgivande båtars kurs och fart och kan på så vis bedöma om vi måste ändra kurs eller fart för att undvika kollision. Vi ser på radarn hur ett fartyg gör två stiliga 45 graders girar för att undvika oss. Tack för det. Efter Skagen så lunkar vi vidare mot Sverige och vid sju tiden på söndag morgon lägger vi till i Björlanda Kile. Vi gör något sånär klart skepp och lägger oss sen i några timmar och sover ikapp oss själva innan vi efter sex veckor packar in oss i bilen och kör dom sista 15 minuterna hem till Toredalsgatan. På måndag morgon är det arbetsdag igen, men en sak är säker, vi har alla fått mersmak. Skottland vi ses igen!

2007-08-07 On Orkney

Nu gäller det att utnyttja tiden. Knappt en vecka kvar och hemseglingen tar fyra dagar om allt går som planerat. Gårdagens kuling har blåst över och ligger nu och hamrar på Bosse och Helen i SeaqWest som tog sin tillflykt till Loch Eirbol alldeles öster om Cape Wrath. Via SMS så får vi kontakt och allt är väl med dom bortsett från att Helene har dragit på sig en otäck urinvägsinfektion. Dom får hjälp med läkarkontakt och medicin via Abredeen Coast Guard och allt löser sig till slut. Mer om detta på deras hemsida och blog Se länkar. Vi har dock en riktigt fin dag framför oss och hyr en bil för att kunna se så mycket som möjligt av Orkney på den dag vi har på oss. Imorgon bär det av igen.
Vi har läst på en del om Orkney och det som står högst upp på dagordningen är att få se Skarabae. En 5500 år gammal stenåldersby som kom i dagern i samband med en storm i mitten på 1800 talet. Under sanddynerna vid Bay of Skail hade den by av idel stenhus med steninredning legat dold som ett Orkneys Pompei i drygt 5000 år. Den är nu en s.k. World Heritage Site. Här passar vi också på att köpa en familjebiljett till 5 st berömda arkeologiska sevärdheter på Orkney.

Byn verkar någon gång ha övergetts i befintligt skick och det mesta lämnats kvar. Alla husen har i stort sett samma inredning. Allt av sten. Sängar, hyllor, skåp, sittplatser mm. Rena Familjen Flinta.

Här ses en karta över hela byn.

Skarabrae ligger precis inne i Bay of Skail. Har kan man ankra om dyningen inte bär in för svårt.

Resterna av gårdagens kuling gör sig fortfarande påmind.

Berggrunden på Orkney är fascinerande. Så här ser fet i princip ut överallt där berget kommer i dager. Perfekt material att bygga med. Färdiga tegelstenar. Välj lämpliga storlekar och bygg på bara. Som Lego ungefär. Vad vi kunde se så verkar dom ha använt den här tekniken dom senaste 5 - 6000 åren.

Vi bilar vidare mot tidvattenön Birsay på NV hörnet av Orkney Mainland. Här ligger en stor fyr och en gammal keltisk bosättning vid namn Brough of Birsay. Tyvärr så missar vi möjligheten att åka ut dit då tidvattnet är på väg in och vägen ut därmed inte är farbar igen förrän nästa lågvatten.

Iväg igen, skynda skynda. Här är vi framme vid ett något modernare bygge men med samma basteknik som Skarabrae. Detta är Broch of Gurness. En typ av fästning som daterar sig tillbaka till första århundradet. Ett kraftigt torn omgivet av andra byggnader som fungerade som bostäder etc. i fredstid. Vid oro eller anfall så drog man sig in i sin Broch som var näst intill ointaglig. Väggarna är metertjocka.

Här ses en modell över hur det troligen såg ut på den tid det begav sig.

Så här ser det ut från luften nu.

Vår bilfärd går vidare mot Kirkwall. Huvudstaden på Orkney. Ligger på norra delen av mainland. Försökerförst hitta en hederlig pub men det verkar inte vara lika populärt härsom på Skotska fastlandet. Får nöja oss med ett mer cafe liknande etablissemang. Sen till sevärdhet nr. 4 på vår lista. Earls Palace mitt i Kikwall. Ligger granne med Bishops Palace. Tänker inte här veckla in mig i alla historiska turer kring dessa byggnader. Begrep dom knappt själv när jag läste alla skyltar etc. Skottarna har en lång och komplicerad historia och är duktiga på att visa upp den, men ibland orkar man bara inte ta till sig allt.

Dagen börjar lida mot sitt slut och vi bilar vidare. Tyvärr så missar vi den sista sevärdhet Maes Howe. En gravkammare som är den största på Orkney, byggda av 30 ton sandsten. Kan bara ses genom guidade turer och då klockan är över fem på eftermiddagen så hanns det inte med. Det fiffiga är att den familjebiljett vi köpte har inget bäst före datum så vi kan spara den till nästa gång.

Vi kör ner mot östsidan av Scapa Flow för att få en titt av de s.k. Churchill barriers. Under början av andra världskriget så byggde man helt sonika barriärer mellan öarna Burray och South Ronaldsay vilket effektivt förhindrade fientliga fartyg att komma in i Scapa flow annat än via det södra inloppert från Pentland Firth eller via det trånga Hoy Sound i väster.

Churchill barriers byggdes till största delen av italiensak krigsfångar. Dom hade nog en trots allt ganska dräglig tillvaro. På sin fritid fick dom bl.a. möjligheten att bygga sig en egen kyrka som än idag står kvar som ett minne över denna tid. The Italian Chappel, i stort sett byggt av skrot, skräp och betong men ett monument över mänsklig företagsamhet och hantverksskicklighet. Observera att det är inte kakel på innerväggarna, men det är målat så att det ser ut som det.

På 60-talet så renoverades kapellet genom överinseende av den italenska krigsfånge som var byggchef på den tiden det begav sig. Han mottogs då på Orkney med pompa och ståt och tillbringade flera veckor här.

Altarmålningen är en avmålning från en av de italienska soldaternas halsberlock.

2007-08-05 - 06 On the way to Orkney

På söndagen den 5/8 så lämnar vi Stornoway i en frisk men avtagande sydvästvind. Vi kastar loss vid middagstid för att segla ca. 100 distansminutertill Stromness på sydsidan av Orkney mainland. Denna segling har planerats i detalj. Efter 2 dagars intensivt blåsande så skall det enligt prognoserna bli ett hål i vädersystemet. D.v.s. vinden skall tillfälligt avta under måndagen och natten till tisdag, sen skall den vrida över på NO och f.o.m. tisdag morgon vid 6 så är det kuling som gäller igen enligt den utmärkta sajten http://www.theyr.net/ Där man kan studera prognoser 7 dagar frammåt timma för timma. Vi har utvecklat ett stort förtroende för Theyrs tjänster och satsar på att det stämmer även denna gång. Kruxet är att vi har ett tidvatten att passa i Hoy sund in till Scapa Flow och Stromness och vi räknar inte med att kunna ta det tidigare än kl. 10.15 på tisdag morgon då det vänder och går östvart. Strömmen sätter med upp till 8 knop här så det är absolut ingen ide att försöka gå in när det sätter emot. M.a.o. så kommer vi att ha ca. 4 timmar med en NO kuling i näsan innan vi kan gå in i Hoy Sund. Alternativet är att ligga kvar och vänta men enlight Thyr så kommert dett att fortsätta blåsa över Hebriderna i tre dagar efter den kulingen medans den bara blåser över Orkney och sen skall det vara OK där igen. Dett gör valet lätt. Hellre fyra timmars kuling till havs än tre dagar till i Stornoway. Dessutom har vi ju en tid att passa. Jag och Mona skall börja jobba om precis en vecka. Sagt och gjort iväg bär det.
Helt enligt prognosen så börjar det mojna betydligt framemot eftermiddagen och för att hålla en bra snittfart så blir det till att använda maskin igen. Vi vill ju vara framme med tidvattnet i Hoy Sound och inte vara ute i den kommande kulingen längre än nödvändigt. Vår vänner delfinerna kommer också på besök igen i ett par omgångar. Alltid lika uppskattat.
Framemot kvällen så är det bara lite skvalp kvar och vinden lyser med sin frånvaro medans solen går ner i väster över Atlanten. Här finns inget mellan oss och Nordamerika. Natten blir lugn och jag kojar i förpiken medans Mona och Emma tar första vakten. Vid midnatt ungefär så hör SeaQwest av sig över VHFen. Senaste väderleksrapporten vidmakthåller att kulingen kommer med risk för "severe gale force 9" alltså upp mot 20 sekundmeter. Dom tycker inte det känns så kul och bestämmer sig för att falla av in mot skottska nordkusten innan blåsten kommer. Dom har ju inte heller någon tid att passa. Vi bestämmer oss däremot för att hålla oss till planen. Kulingen skall komma från NO vilket innebär lite sjölä från Orkney och vi vet att vi och båten klarar 20 s/m. Inte någon nöjessegling kanske men det rör ju sig om kanske bara 4 timmar sen skall vi vara inna i Scapa Flow. Vi vill se Orkney och har ingen tid att förlora. För att parera kulingen så går vi inte rakt mot Orkney utan håller först en betydligt nordligare kurs. Detta för att kunna falla av rakt österut när NO kulingen kommer. På så vis hoppas vi kunna sträcka in på ett slag utan att kryssa. Vi har ju inte heller någon brådska då det inte är någon ide att vara framme vid Hoy Sound före 10.00, så vi kan unna oss den omvägen, vilket sen kommer att betalar sig.

Lugnet före stormen

Men sen är det dags att förbereda sig för ett tuff segling när kulingen kommer. Emma gör detta med hårdrock i hörlurarna.

Theyr kan man ställa klockan efter enligt min mening. Helt enligt planen så strax före 6 tiden på tisdag morgon börjar det bli liv i vindinstrumenten. Efter att ha haft växlande svaga till moderata vindar från olika håll under natten så börjar det stabilisera sig från NO och sakta men säkert tillta. Sen kommer regnet och molntaket ramlar ner över oss som ett lock och sikten blir väldigt begränsad. Visserligen är Orkney inte så högt men med bara några få sjömil kvar så ser vi fortfarande inte en skymt av land. Fram emot 8 tiden så når kulingen full styrka och pendlar mellan 16 och 20 sekundmeter verklig hastighet. Vi har då bara en liten bit av rullgenuan ute och kan hålla ca. 50 grader relativ vinkel mot vinden rakt mot Hoy Sound. Plötsligt så dyker land upp som en mör skugga och vi siktar ön Hoy med med stenstoden Old Man of Hoy utanför.

Fusk eller inte men moderna navigationshjälpmedel är verkligen en välsignelse i dessa situationer. I rykande kuling och usel sikt så kan vi med hjälp av plotter och radar navigera oss in mot Hoy Sound med meter precision. Hela seglingen till Stromness blir ett skolexempel på god planering och tur med att prognosen faktiskt stämde. Vi har hela tiden hållt en planerad medelfart och mitt i slackvattnet kl. 10.00 innan tidvattnet börjar gå inåt i sundet så är vi framme och kan sen bara glida in i total sjölä. Ett tack till högre makter får man också kosta på sig.
Trots sjölä från Orkney så är vågorna så det räcker och blir över utanför kusten. Då vi har bidevind så tar vi et par tre rejäla brott över oss förifrån som kommer rullande över hela däcket i båtens längsled och att sprayhooden klarade dom är ett rent under. När vi till slut lägger till med näsan i vindögat vid pontonbryggorna i Stromness marina så känns det rätt bra att vara i hamn. En "local" som promenerar förbi på bryggan säger kort och gott" well done, I know it was pretty rough out there". Det värmer.